Translate

معرفی استان بوشهر از نظر موقعیت استراتژیک


در پستی دیگر از قهرمانان بنام استان بوشهر (ابوشهر) نام می برم و از تاریخ جنگ های بی نظیر و پارتیزانی و دریایی این استان یاد می کنم اما در حال حاظر به موارد نظامی و نفت و گاز و ارتباطات و جغرافیا اشاره می کنم.
استان ابوشهر(بوشهر) 51 درصد از مرز آبی خلیج فارس را در چنگ خود دارد که معادل 707 کیلومتر از مرزهای آبی خلیج فارس است یعنی در کل این استان 29 درصد از مرزهای آبی کشور را به خود اختصاص داده است.

نوشته سر در مقر حکومتي‌ محمد خان دشتی (سروده خويش):
هزاران خانه را بر باد دادم، که تا بنياد اين خانه نهادم
از اين دست استدم زان دست دادم، چنين کاري کرم نامش نهادم


جزیره خارک (نام اصلی: جزیره خرج یا خارج)- شاهرگ اقتصادی ایران:
جمعیت: 20 هزار نفر
زبان: فارسی و عربی
مذهب: شیعه و سنی
طول:8 کیلومتر
عرض: 4 کیلومتر
از این جزیره 95 درصد نفت ایران صادر می شود.

جزیره خارک مرجانی است، در حدود ۵۷ کیلومترى شمال غرب بوشهر و ۳۰ کیلومترى بندر ریگ قرار دارد و ۳۵ کیلومتری بندر گناوه واقع گردیده است و از لحاظ تقسیمات کشوری جزو استان بوشهر و از توابع شهرستان بوشهر است. طول جزیره (شمالى - جنوبى) حدود ۸ کیلومتر و قسمت پهن تر آن در شمال به عرض حدود ۴ کیلومتر است. جزیره خارک با داشتن مزایای طبیعی و سواحل عمیق، برای پهلو گرفتن نفت‌کش ‌های اقیانوس‌پیما و ایجاد لنگرگاه‌ها بسیار مناسب می باشد. در این جزیره یکی از مهم ‌ترین پایانه ‌های صادرات نفت ایران از حدود 50 سال پیش بنا شده و همچنان در حال گسترش است. یک قشر سنگی در وسط جزیره به بلندی 60 متر چون پشته سطح جزیره را پوشانده، این بلندی‌ها موجب می‌ شوند بندرگاه‌ های شرقی خارک در مقابل جریان باد که در جهت شمال غربی و جنوب شرقی می‌ وزند، محفوظ باشد.
ارتفاع متوسط آن از سطح دریا حدود ۳ متر و از نظر موقعیت جغرافیایی در ۲۹ درجه و ۱۵ دقیقه عرض شمالی و ۵۰ درجه و ۲۰ دقیقه طول شرقی قرار دارد و میانگین شیب لایه‌های سطحی آن میان ۱۰ تا ۱۵ درجه‌است. بلندترین نقطه جزیره کوه دیده‌بان نام دارد که ارتفاع آن از سطح دریا ۸۷ متر است. در این نقطه مدت‌ها پیش فانوس کوچکی نیز کار گذاشته بودند. در سوی شمال جزیره کوه تخت و در سوی جنوب آن کوه گردن‌اشتر قرار دارد.
در این جزیره یکی از مهم‌ترین پایانه‌های صادرات نفت جهان بنا شده‌است. در طول جنگ ایران و عراق بیش از ۹۰٪ از صادرات نفت ایران از این جزیره انجام می‌گرفت.
در سال ۱۹۱۶ میلادی برای حمل سنگ از حوالی مقبره علمدار در خارک، راه‌آهنی تا اسکله جزیره کشیده شد. این خط آهن به دست کاپتن تامسون، افسر مهندسی سلطنتی انگلیس ساخته شده و سنگ‌های آن به مصرف زیرسازی راه‌آهن بصره به بغداد و زیرسازی مخزن‌های پالایشگاه نفت آبادان رسید.


در عکس بالا اسکله مشهور T را مشاهده می کنید. این جزیره در زمان جنگ ایران و عراق به شدت بمباران هوایی شد.
اگر فرض کنید 8 سال کامل جنگ داشتیم میشود 2900 روز و حال آنکه خارک 2888 بار بمباران شد! با بمباران جزیره خارک بندر بوشهر و گناوه و ... زمین لرزه های خفیف می آمد و قلبت پر تلاطم میشد که باز خارک و بوشهر بمباران میشوند.
فرودگاه خارک یک فرودگاه قابل استتار است که دو سر آن در آب دریا است. به عکس زیر دقت کنید و این فرودگاه فوق العاده عجیب را مشاهده کنید: 

با توجه به فاصله 35 تا 50 کیلومتری این جزیره از ساحل و این معماری نظامی و فرودگاه می توان این فرودگاه را مانند یک ناو هواپیما بر در دل دریا نظر گرفت که سیستم های دفاعی و نیروهایش در خاک جزیره حضور دارند!

وجود تأسیسات نفتى مانع از عبور و مرور هر بازدید کننده‌اى به جزیره است، در حال حاضر تنها افرادى مى ‌توانند به جزیره بروند که ساکن جزیره خارک بوده یا موفق به دریافت مجوز از فرماندارى استان بوشهر شوند.
در حال حاظر درون استان بوشهر دو مرکز نفتی وجود دارد: مرکز نفتی بهرگان که واقع در بندر امام حسن از بندر دیلم است و دیگری مرکز نفتی خارک. استان بوشهر 70 درصد از نفت دریایی ایران را تولید می کند و جزیره خارک 80 درصد از نفت خشکی فلات قاره را تولید می کند که تقریبا می توان گفت بوشهر 75 درصد از نفت فلات قاره را تولید میکند. فلات قاره هم 30 درصد از بودجه ایران را تامین میکند پس میتوان گفت در حال حاظر نفت بوشهر، 22.5 درصد از بودجه ایران را تامین میکند البته قابل ذکر است که هنوز میادین نفت زیادی در بوشهر هستند که هنوز برداشت نشده است مانند ذخایر نفت خشکی در دشتی و عسلویه و ... :



میزان ذخایر گازی استان بوشهر:
استان بوشهر (ابوشهر) قریب به 11 درصد گاز جهان را در خود دارد و شاید هم بیشتر هم شود چون میزان گاز را دقیق اعلام نمی کنند و هر روز می بینیم میدان گازی جدیدی درون بوشهر پیدا می کنند نقشه های زیر موقعیت میدان های گازی و لوله های گاز را نشان می دهد که کاملا سهم استان ابوشهر مشخص است.



عسلویه در حال حاظر 40 میلیارد دلار درآمد دارد ... پروژه پارس شمالی هم تعطیل شد... متاسفانه در حال حاظر قطر سه برابر برداشت گاز و 13 برابر برداشت نفت بیشتری از این میدان دارد. لازم به ذکر است که قطر ماهانه سه میلیارد دلار از گاز میدان عسلویه استان بوشهر برداشت می کند.
همچنین ذخایر هلیوم بزرگی درون استان بوشهر کشف شده است که معادل 25 درصد از هلیوم جهان است.
می توان دید بوشهر، سهم عمده ای در تامین ایران دارد اما استان بوشهر به شدت محروم است و مردمش هیچ بهره ای از این ثروت نمی برند اما در مقابل کشورهای عربی خلیج بسیار پیشرفت کرده اند و مردمش در رفاه هستند.

جزیره فارسی:
این جزیره غیر مسکونی به دلیل وجود ایستگاه هواشناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ایستگاه هواشناسی جزیره فارسی اطلاعات هواشناسی را به تمام شرکت ‌های کشتیرانی می ‌رساند این جزیره حد فاصل مرز بین ایران و عربستان بوده و از نظر موقعیت بسیار حائز اهمیت است. هم اکنون در این جزیره تأسیسات نفتی حضور فعال دارند نزدیکترین جزیره به این جزیره، جزیره عربی است که وسعت آن از فارسی کمتر است. جزیره فارسی دورترین نقطه جغرافیایی ایران محسوب شده‌است. جزیره فارسی زیرنظر استانداری بوشهر اداره می‌شود جزیره فارسی از نظر منابع نفتی غنی است و هم اکنون در حوضه اطراف این جزیره چاههای نفت و علی الخصوص گاز کشف و در حال بهره‌برداری هستند. جزیره فارسی موقعیتی بکر داشته به طوری که در حال حاضر استانداری بوشهر اجازه ورود هر کسی را به این جزیره نمی‌دهد. نمونه‏های جانوری خاصی از رده حشرات و شاخه بندپایان در این جزیره احتمالاً وجود دارند که هنوز به طور علمی شناسایی نشده‌اند. طول جزیره ۱۴ کیلومتر و عرض آن ۷ کیلومتر است (تقریبی).


جزیره صدرا:
صدرا مخفف نام صنایع دریایی ایران است. این جزیره در کنار شبه جزیره بوشهر (بندر بوشهر) است و کارگاه اصلی صنایع دریایی ایران محسوب میشود که بیش از 50 درصد از کار صنایع دریایی را انجام می دهد.
این جزیره صنعتی کوچک در شرق شهر بوشهر قرار دارد و محل استقرار صنایع کشتی‌سازی و سکوسازی بوشهر است.
شرکت صدرا که در این جزیره مستقر است در سال ۱۳۴۸ خورشیدی با سرمایه ایرانی و آمریکایی و با نام شاهپور در ایران تأسیس و در سال ۵۷ به عنوان یک شرکت ملی اعلام شده‌است. فعالیت‌های این شرکت در زمینه‌های کشتی‌سازی، پتروشیمی، پروژه‌های زیربنایی و بندری است.
جزیره صدرا در محاصره آب‌های کم‌ژرفا قرار دارد که با جزر تقریباً بدون عمق می‌گردند. جادهٔ دسترسی جزیره با خاکریزی کردن بر روی قسمت‌های کم‌عمق و احداث پلی بر روی مسیر آبی، ایجاد شده‌است. این جاده دسترسی به منطقه آزاد اقتصادی بوشهر ختم می‌شود.
از سال ۱۳۷۴ تلاش شد تا ارتفاع این جزیره را ۲ و نیم متر از سطح دریا بالا آورند تا زمینه برای نصب تأسیسات مورد نیاز فراهم شود.

جزیره نگین:
این جزیره در فاصله نزدیک از بندر بوشهر قرار دارد.
جزیره نگین حدود ۳۰ هکتار مساحت داشته و تا ۷۰ هکتار هم قابلیت توسعه دارد و مزیت مهم آن قرار داشتن در کنار حوضچه قابل کشتیرانی و امکان دسترسی مستقل به بزرگراه بوشهر - برازجان است. الحاق جزیره نگین به منطقه ویژه اقتصادی بندر بوشهر از طریق احداث یک جاده دسترسی به طول دو کیلومتر از جزیره نگین به اتوبان اصلی بوشهر در دست مطالعه است.
محدودهٔ عملیاتی بندری موجود در بندر بوشهر به دلیل محصور بودن در محدودهٔ شهری، عملاً امکان توسعه ندارد و تنها راه توسعه این بندر «جزیره نگین» می‌باشد.

احداث پل جزیره نگین:
پل جزیره نگین بزرگترین پل خاورمیانه خواهد شد.
عليرضا صفايي بوشهري روز يكشنبه در بازديد از جزيره نگين افزود: براساس اين مصوبه براي ساخت اين پل به عرض 24متر و ارتفاع 65متر از سطح دريا دو هزارو 850ميليارد ريال اعتبار هزينه خواهد شد.
به گزارش ايرنا، وي اضافه كرد: با احداث اين پل بار ترافيكي بندر بوشهر تا حد قابل توجهي كاهش مي‌ يابد و زمينه رونق اين بندر فراهم خواهد شد.
وي به جزييات اين پل اشاره كرد و افزود: احداث 26 دهانه پل دسترسي 70 متري از نوع باكس‌بتن، چهار دهانه پل كناري 35 متري و احداث چهار خط سواره‌رو از جمله مهمترين ويژگي‌هاي اين پل است.



همچنین اولین نقشه راه کشور را پروفسور حسابی تهیه کرد که مسیر بین بندر بوشهر (أبوشهر) به بندر لنگه (لنجه) بود.


نقشه ماهواره ای شبه جزیره بوشهر (أبوشَهر):


نقاط سبز رنگ محل دانشگاه های بوشهر هستند! دانشگاه آزاد عالیشهر که مشخص است در وسط کویر لوت است! و دانشگاه خلیج بوشهر هم که ... اما دانشگاه خلیج بوشهر دارای موقیعت و سطح علمی و امکانات بهتری نسبت به دانشگاه آزاد بوشهر است:


همان طور که در نقشه بالا مشاهده می کنید محوطه زرد رنگ مناطق نظامی بوشهر را نشان می دهند! دو سوم از بوشهر در چنگ نظامیان است. این زمین ها از زمانی که دیکتاتور رضاخان به قدرت رسید به زور از مردم بوشهر گرفتند و در قسمت پایگاه دریایی بوشهر زمین ها دارای حاصلخیزی فوق العاده ای هستند و مشاهده می کنید نیروگاه اتمی بوشهر در دماغه جنوبی این شبه جزیره قرار دارد همچنین جاده ورودی به شبه جزیره بوشهر هم قابل توجه است! تنها جاده ورودی بوشهر! در زمستان ها که بارندگی زیاد باشد از دو طرف جاده آب بالا می آید و این شبه جزیره تقریبا جزیره می شود! و صحنه جالبی بوجود می آید. اما باید از خود سوال کنیم این همه تراکم نظامی برای چیست؟

بوشهر در قبل از انقلاب منطقه یکم ویژه و پایگاه تربیت نیروهای چریک و زبده به حساب می آمد. نیروهای ضد تروریست و تکاروان دریایی ویژه دریایی درون این پایگاه تربیت می شوند که گردان یکم تکاور دریایی بودند این یگان زبده با نام "تکاوران پلنگ سیاه" هم مشهور بودند.
پلنگ سیاه یگان محبوب محمدرضا پهلوی بوده است:

در زمان قبل از انقلاب در سفری محرمانه که تیمسار ارتشبد فردوست به اسراییل کرد٬ موساد که تا کنون و امروز روش این نوع مبارزه را در اختیار هیچ کشوری قرار نداده است٬چندین مربی برجسته ارتش را به سرپرستی سرگرد«خورخه سانترس ارهاد» به ایران فرستاد.این نیرو در اوایل ورود بعلت شرایط خاص که برای خود من هم روشن نیست در قسمت انتهایی فرودگاه مهراباد که در تمام فرودگاهای جهان معروف به «هات اسپات» است و بهیچ عنوان ترددی در ان صورت نمیگیرد در یکی از اشیانه های تعمیراتی هواپیماهای هرکولس سی-۱۳۰ اموزش وتمرینات خود را اغاز کردند و سپس دامنه این اموزش به ۴ پایگاه چریکی ایران در فارس-سمنان-کردستان وبوشهر رسید.این اموزشها در ایران انجام و تکمیل شد و ایران با معرفی نیروی ویژه وچریک خود و شرکت در رزمایش معروف «صبح اوریل»به رده دوم جهان سعود کرد از افتخارات و زیر مجموعه این نیرو میتوان به نیروی ضد تروریستی ایران که از افراد تحصیل کرده و بسیار ورزیده و اموزش دیده که تمامی انها از عشایر قشقایی بودند اشاره کرد.همچنین گردان تفنگداران دریایی معروف به پلنگهای سیاه«این اسم بخاطر لباسهای پلنگی سیاه که میپوشیدند به انها داده شده بود» که در پایگاه یکم ویژه بوشهر مستقر بودند و نیروی مورد علاقه محمد رضا پهلوی بود و بعدها در انگلستان دوره تکمیلی را گذراندند ٬ جزئی از نیروی چریکهای ایران بودند.این اموزشها در ایران به عقاب سرخ و یا کبرای اتشین معروف شد.در رده بندی ۱۳ چریک نمونه و برجسته جهان ایران با ۷ چریک اول اسراییل با ۵ چریک دوم و کشور قدرتمندی چون امریکا فقط با یک چریک سوم شد. نیروی بین الملی و رسمی چریکهای ایران که افتخار افرینی انها در ۲۸جنگ از جمله جنگ ظفار و جنگ ۴۸ساعته و درخشش در جنگ ایران و عراق کلاه سبزها بالاخره مورد بی مهری فراوان قرار گرفت و منحل شد.




تا به امروز خبرهایی شنیده ام که فرمانده هان تیپ های زرهی سپاه، ورزش فایت رنجر و .. آموزش می دهند که سطح آموزش بسیار کیلویی و غیر اصولی است و این نشان می دهد ایران افت شدیدی پیدا کرده است.

پایگاه ششم شکاری بوشهر مجهز به پیشرفته ترین سامانه های دفاعی و موشکی است که مرکز آن درون شبه جزیره بوشهر (ابوشهر) است این پایگاه یکی از اصلی ترین خانه های تامکت (F14) کشور بود و در زمان جنگ ایران-عراق اصلی ترین خانه پرواز فانتوم ها (F4) هم محسوب می شد.



 فاصله این شبه جزیره تا جزیره خارک (خرج) 57 کیلومتر است که جزیره خارک هم پیشرفته ترین پدافندهای هوایی را دارد و در کنار شبه جزیره بوشهر مانند قطب N و S آهنربا هستند!
تصاویری دیگر از پدافند هاوک و هواپیمای تامکت و ... در جریان جنگ ایران-عراق در نزدیکی خارک:









کشاورزی:

استان بوشهر جز مناطق کم آب کشور است اما خاکی بسیار حاصلخیز دارد در واقع جلگه ای کم عرض و خشک است که خاک قسمتی از آن نیز شور می باشد در نتیجه اگر بتوانید خاکش را شیرین کنیم (که امکان پذیر است) بسیار سرسبز می شود قبل از انقلاب ژاپنی ها پیشنهادش را دادند که متاسفانه به علل بسیار مسخره ای از سمت رژیم حاکم بر ایران لغو شد!
اما کلا استان بوشهر در موارد زیر بسیار غنی است:
صیادی (بزرگترین بندر صیادی) و نخلستان بسیار زیاد، معمولا در کشور رتبه اول یا دوم تولید خرما دارد اما به علت کاستی و محرومیت های زیاد استان در زمینه کارخانه ها و بسته بندی و علمی و ...، در زمینه صادرات موفق نیست گرچه خرمای با کیفیتی دارد و همچنین خشکسالی هیدرولوژیک استان بوشهر را فرا گرفته است و از نظر بارندگی کم باران ترین استان کشور شده است که این هم از رحمات با ایران بودن است!
در زمینه برداشت گوجه فرنگی و بادنجان و صبرزرد و ... بسیار غنی است محصولات کشاورزی دیگرش همچون خیار و لیمو و خربزه و ... می باشد.
از نظر داشتن حیوانات موذی، عقرب و مار خطرناکی دارد. این عقرب طلایی در استان خوزستان و بوشهر یافت می شود! به طوری که پادزهر عقرب را بیشتر از خوزستان و پادزهر مار را بیشتر از بوشهر تولید می کنند.

استان بوشهر در شب:

هیچ نظری موجود نیست: