در این یادداشت می
توانید اطلاعاتی در مورد پراکندگی اهل سنت و تعداد مساجد آنها و ریشه اهل
سنت بوشهر و علمای اهل سنت بوشهر، اطلاعاتی کسب کنید.
در نقشه زیر پراکندگی اهل سنت ایران را مشاهده می کنید البته نقشه پراکندگی دقیق نیست زیرا مثلا در جنوب استان بوشهر تعداد زیادی عرب داریم و در این نقشه آنها را سنی فارس نشان داده است که اشتباه است.
در هر حال پراکندگی را خوب نشان می دهد:
در نقشه زیر پراکندگی اهل سنت ایران را مشاهده می کنید البته نقشه پراکندگی دقیق نیست زیرا مثلا در جنوب استان بوشهر تعداد زیادی عرب داریم و در این نقشه آنها را سنی فارس نشان داده است که اشتباه است.
در هر حال پراکندگی را خوب نشان می دهد:
همان طور که مشاهده می کنید اکثر آنان در مناطق مرزی کشور هستند.
چون خودم بوشهری هستم چیزهایی می نویسم که به استان بوشهر مربوط باشد.
اصلی ترین استان های عرب ایران به ترتیب:
خوزستان، هرمزگان، بوشهر (ابوشهر)
البته
این بر اساس زبان صحبت کردن است وگرنه طبق شواهد، نژادهای عرب بسیاری در
استان بوشهر وجود دارد که در طول زمان، زبانشان گویش بوشهری شده است که ان
شا الله در آینده در مورد نژاد مردم بوشهر بیشتر می نویسم.
استان های اصلی اهل سنت در جنوب ایران به ترتیب:
سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر(بیشتر در نیمه جنوبی استان و در جزایر و تا حدودی در مرکز بوشهر هستند) و تا حد کمی خوزستان.
تعداد مساجد اهل سنت طبق گفته شیعه نیوز:
ده هزار مسجد اهل سنت در سراسر ايران
ده هزار مسجد اهل سنت در سراسر ايران
به
گزارش «شیعه نیوز» به نقل از آينده، طبق آمارهاي بدست آمده، حدود 5/7
ميليون تن از برادران وخواهران اهل سنت در ايران زندگي مي كنند كه بيش از10
هزار مسجد دست كم در 13 استان كشور به عنوان مساجد اهل سنت به آنان تعلق
دارد.
بنابر
بررسي هاي آماري تطبيقي از نشريات اهل سنت ايران و نيز آمارهاي مساجد به
دست آمده توسط سازمان هاي تبليغات اسلامي استان ها، بيشترين ميزان اين
مساجد:
- استان سيستان و بلوچستان 3546 مسجد
- كردستان 1768 مسجد
- آذربايجان غربي 1465 مسجد
- استان هرمزگان 1032 مسجد
- گلستان 1017 مسجد
- خراسان (مجموعه 3 استان) 746 مسجد
- کرمانشاه 341 مسجد
- بوشهر 106 مسجد
- گیلان با 89 مسجد
- و در استانهای کرمان و خوزستان هم هموطنان اهل سنت تعدادی مسجد دارند.
چیزی
که در جنوب ایران مشخص است اینکه از بلوچستان تا هرمزگان و تا کنگان استان
بوشهر اکثرا سنی هستند و اینکه از کنگان استان بوشهر تا خوزستان اکثرا
شیعه هستند!
به طور مثال در شهر نخل تقی که اکثرا عرب سنی و از طایفه بنی خالد نصوریین هستند تعدادی مسجد وجود دارد:
1- جامع خاتم الأنبياء2- مسجد أبوبكر الصديق
3- مسجد عمر بن الخطاب
4- مسجد عثمان بن عفان
5- مسجد علي بن ابي طالب
6- مسجد الحسنين
7- مسجد بلال بن رباح
8- مسجد فاطمة الزهراء
9- مسجد خالد بن الوليد
مسجد جامع خاتم الأنبياء در شهر نخل تقی در جنوب استان بوشهر:
یکی از مساجد اهل سنت در جزیره شیف (جزیره شیخ سعد) در استان بوشهر نزدیکی بندر بوشهر (أبوشهر):
مسجد جامع اهل سنت جزیره خارک:
نماز جماعت نوجوانان یکی از روستاهای عسلویه، جنوب استان بوشهر:
علمای اهل سنت بوشهر: (برگرفته از http://dashtiha.blogfa.com)
شهر بوشهر از آغاز تکوين تاريخيش شهر سنی نشين بوده است (نه تنها شهر بوشهر بلکه خود دشتی نيز سنی نشین بوده است که مسجد بردستان که ساخته عمر بن عبدالعزيز است نشان دهنده این امر ميباشد) خاندان ال مذکور اولين حکمرانان سنی بوشهر بوده اند ..
که همگی از سنيان شافعی مذهب بوده اند. تنها با ورود شيخ حسن آل عصفور در سال 1216 هجری قمری / 1801 ميلادی از بحرين به بوشهر و مجاهدت و تلاش های او بود که شيعيان در این بندر از اقليت به در آمده و در اندک زمانی اکثريت شهر را به خود اختصاص دادند و در دشتی نيز علمای شيعه چون آل عاشور ، بحرانی ها ، آل امير ديون نيز کمک شايانی به شيعيان این استان کردند. از آن پس به بعد بر اساس برخی گزارشها ی تاريخی موجود علمای شيعه و سنی در بوشهر برای اثبات حقانيت خود در برخی موارد عليه يکديگر کتاب ها تاليف کردند و به نقص و نقض آموزه های طرف مخالف پرداختند. يکی از بر جسته ترين این تلاش ها تاليف کتاب شش جلدی در ((الردودالسته)) تاليف ايت الله مجتهد بلادی بوشهری بود که رد و نقض کتاب معروف ردود نوشته ابن تيميه است.
با وجود تاريخ طولانی حضور اهل سنت و عامه در بوشهر و بنای مساجد و مراکز متعدد سنی ها در اين شهر متاسفانه هنوز يک پژوهش کامل و جامعی درباره تاريخچه ی حضورشان ، فعاليت ها ی علما و دانشمندانشان و علی الخصوص مراکز تعليم و تربيت و کتابخانه های شخصی رجال علمی آنان در شهر بوشهر انجام نشده و ما حتی نمی دانيم که بزرگان و علمای سنی مذهب مقيم بوشهر چه کسانی بوده اند و احتمالا چه کتاب ها و رساله هايی تاليف،تدوين يا ترجمه نموده اند.
يکی از خاندانهای بزرگ اهل سنت و جماعت در بوشهر خاندان جامعی است. بزرگ این خاندان شيخ ابراهيم نام داشته که در اوايل دوران قاجاريه در این شهر زندگی می کرده است.آن خاندان اهل علم و دانش بوده است و برخی از علما آنان برای خود کتابخانه ی خوبی نيز در علوم اسلامی تدارک ديده بودند.خاندان جامعی غالبا در بوشهر امامت جمعه و جماعت سنی ها ی بوشهری را عهده دار بوده و این سمت نسلی به نسلی ديگر منتقل شده و می شود. متاسفانه اطلاعات بيشتری در دست نيست.
از تحليل و بررسی اطلاعات ارائه شده ميتوان نتايج تاريخی و فرهنگی زير را استخراج کرد:
شهر بوشهر از آغاز تکوين تاريخيش شهر سنی نشين بوده است (نه تنها شهر بوشهر بلکه خود دشتی نيز سنی نشین بوده است که مسجد بردستان که ساخته عمر بن عبدالعزيز است نشان دهنده این امر ميباشد) خاندان ال مذکور اولين حکمرانان سنی بوشهر بوده اند ..
که همگی از سنيان شافعی مذهب بوده اند. تنها با ورود شيخ حسن آل عصفور در سال 1216 هجری قمری / 1801 ميلادی از بحرين به بوشهر و مجاهدت و تلاش های او بود که شيعيان در این بندر از اقليت به در آمده و در اندک زمانی اکثريت شهر را به خود اختصاص دادند و در دشتی نيز علمای شيعه چون آل عاشور ، بحرانی ها ، آل امير ديون نيز کمک شايانی به شيعيان این استان کردند. از آن پس به بعد بر اساس برخی گزارشها ی تاريخی موجود علمای شيعه و سنی در بوشهر برای اثبات حقانيت خود در برخی موارد عليه يکديگر کتاب ها تاليف کردند و به نقص و نقض آموزه های طرف مخالف پرداختند. يکی از بر جسته ترين این تلاش ها تاليف کتاب شش جلدی در ((الردودالسته)) تاليف ايت الله مجتهد بلادی بوشهری بود که رد و نقض کتاب معروف ردود نوشته ابن تيميه است.
با وجود تاريخ طولانی حضور اهل سنت و عامه در بوشهر و بنای مساجد و مراکز متعدد سنی ها در اين شهر متاسفانه هنوز يک پژوهش کامل و جامعی درباره تاريخچه ی حضورشان ، فعاليت ها ی علما و دانشمندانشان و علی الخصوص مراکز تعليم و تربيت و کتابخانه های شخصی رجال علمی آنان در شهر بوشهر انجام نشده و ما حتی نمی دانيم که بزرگان و علمای سنی مذهب مقيم بوشهر چه کسانی بوده اند و احتمالا چه کتاب ها و رساله هايی تاليف،تدوين يا ترجمه نموده اند.
يکی از خاندانهای بزرگ اهل سنت و جماعت در بوشهر خاندان جامعی است. بزرگ این خاندان شيخ ابراهيم نام داشته که در اوايل دوران قاجاريه در این شهر زندگی می کرده است.آن خاندان اهل علم و دانش بوده است و برخی از علما آنان برای خود کتابخانه ی خوبی نيز در علوم اسلامی تدارک ديده بودند.خاندان جامعی غالبا در بوشهر امامت جمعه و جماعت سنی ها ی بوشهری را عهده دار بوده و این سمت نسلی به نسلی ديگر منتقل شده و می شود. متاسفانه اطلاعات بيشتری در دست نيست.
از تحليل و بررسی اطلاعات ارائه شده ميتوان نتايج تاريخی و فرهنگی زير را استخراج کرد:
- در دوران حکومرانی فتحعلی شاه قاجار علمای اهل سنت بوشهر حضور فعال علمی در در این بندر داشته اند.
- در دهه اول قرن سيزدهم هجری در بندر بوشهر استسناخ و استکتاب کتاب رواج داشته است.
- رجال مذهبی اهل سنت در بوشهر در این دوره از کتب علمی درجه اول در مذهب خود سود می برده اند.
- فن و صنعت تجليد کتاب در سال های 1220 ه ق در بوشهر رايج بوده است.
- علمای اهل سنت در بوشهر با علمای کشورهای ديگر ارتباط علمی داشتند و کتاب های آنان را استنتاخ می کرده اند.
۱ نظر:
سلام . ممنون از زحمتی که کشیدیده و این مطالب رو نوشتین من از خراسان رضوی و سنی مذهب هستم تا حالا نمی دونستم که بوشهر هم اهل سنت دارد
ارسال یک نظر